Malmström och Ohlsson: Hög tid att inse att nazismen återigen mobiliserar i Europa

Fredag 9 maj 2014

Den 9 maj 1945 jublades det runt om i Europa att Tredje riket kapitulerat och andra världskriget äntligen var över. Förra veckan demonstrerade runt 200 nazister från Svenskarnas parti i Jönköping under EU-kritisk paroll med budskapet ”Sverige åt svenskarna”. Under hela marschen ljöd kyrkklockorna i Jönköping. Det var första gången sedan 1939 som kyrkklockorna ringde för att varna för fara. Elever runtom i vårt land har under våren mötts av nazistisk hatpropaganda när de kommit till sina skolor. Vissa avfärdar de klottrade hakkorsen och hatiska slagorden som pojkstreck. Vi känner frosten i luften, skriver Cecilia Malmström och Birgitta Ohlsson i Svenska Dagbladet.

I Ungern hetsar partiet Jobbik mot romer och judar. I Grekland attackerar nazistiska Gyllene gryning flyktingar. Enligt stiftelsen Expos senaste årsrapport är aktivitetsnivån rekordhög i den svenska rasideologiska miljön. Det här är rörelser som finns över hela Europa och vars främsta syfte är att krossa demokratin.

I Sverige dömdes nyligen tre medlemmar i nazistiska Svenska motståndsrörelsen (SMR) till fängelsestraff för våld vid den antirasistiska demonstrationen i Kärrtorp. SMR vill störta det demokratiska samhället och införa diktatur. Deras ideologi bygger på en soppa av rasbiologi och konspirationsteorier.

Läs hela artikeln på SvD Brännpunkt.