Liberalernas vision av EU

Onsdag 9 maj 2018

Jan Björklund delar ut flygblad på Europdagen.

Varför behöver Europasamarbetet fördjupas och förstärkas? Jan Björklund ser tre viktiga skäl:
– Migrationen. Vi behöver hitta gemensamma lösningar på flyktingfrågan. Vi behöver både hantera människor på flykt som drunknar på Medelhavet för att det inte finns någon ordentlig sjöräddning, samtidigt som vi skapar en rättvis fördelning och ordning på flyktingmottagandet i EU.

– Klimatet. Kolkraftverken i Polen och Tyskland och på flera andra ställen spyr ut koldioxid som hotar klimatet. Utsläppen stannar inte vid gränsen.

– Terrorhotet. Efter sammanbrottet i Mellanöstern ökar den islamistiska terrorn. Vår liberala demokrati och vår toleranta livsstil är utsatt för extrema hot idag.

EU måste tillsammans lösa framtidens utmaningar: t ex flyktingströmmarna, klimatet och terrorismen. Ensam är inte stark, ensam är bara ensam. Men tillsammans är vi starka och kan lösa de utmaningar vi står inför. Därför tror jag på ett starkare EU. Det var en del av vad Jan Björklund sa vid gårdagens paneldebatt med bland andra EU-minister Ann Linde oc Vänsterledaren Jonas Sjöstedt.

Europadagen började Jan Björklund med att möta väljare i centrala Stockholm.