Liberalernas valberedning föreslår att Fredrik Malm väljs till ny andre vice partiordförande

Torsdag 21 oktober 2021

I dag presenterar Liberalernas valberedning sitt förslag inför partiets landsmöte den 19-21 november. Valberedningen föreslår omval av Nyamko Sabuni som partiordförande, en ny 2:e vice partiordförande samt sex nya ledamöter i partistyrelsen. Valberedningen är enig i samtliga förslag.

Till 2:e vice ordförande föreslås partiets skolpolitiske talesperson, Fredrik Malm, Stockholm.

Fredrik Malm har en stark förankring, bred politisk kompetens och lång erfarenhet av politiskt arbete på olika nivåer inom Liberalerna och Liberala ungdomsförbundet. Skolpolitiken är en av Liberalernas viktigaste politikområden, och det känns därför extra bra att vår talesperson i dessa frågor tar plats i partiets presidium, säger Lars Persson Skandevall, ordförande i valberedningen.

Jag är väldigt hedrad att ha nominerats till det här uppdraget. Sverige behöver ett starkare liberalt parti som alltid prioriterar skolan. Det är så vi kan bygga ett möjligheternas land för alla, säger Fredrik Malm.

Till nya ledamöter i partistyrelsen föreslår valberedningen

Hans Backman, regionråd, Gävleborg

Anna Lundberg, kommunalråd, Västerås

Pär Lundqvist, regionråd, Västra Götaland

Simona Mohamsson, kommunpolitiker, Göteborg

Olle Schmidt, fd Europaparlamentariker, Malmö

Johanna Wyckman, regionråd, Kalmar län

Vi har haft många kompetenta kandidater att välja mellan i vårt arbete, vilket varit mycket angenämt. De vi nu föreslår ska väljas in som nya ledamöter, tillsammans med de vi föreslår ska väljas om, har en profil och kompetens för att stärka både partiet och Sverige i en viktig politisk tid. Liberalerna går in med ett toppat lag till valkampanjen, säger Lars Persson Skandevall.

Valberedningens förslag läggs fram till beslut vid Liberalernas landsmöte 19-21 november.

Kontakt: Lars Persson Skandevall, 070-666 42 53