Liberalerna föreslår en laga-mat-garanti i hemtjänsten

Lördag 25 april 2015

Under Liberalernas Liberala Riksmöte i Västerås presenterade idag partiledare Jan Björklund och ordförande i Liberalernas arbetsgrupp för årsrika Barbro Westerholm en rapport med förslag om en laga-mat-garanti inom hemtjänsten. Garantin kommer finnas med i Liberalernas vårbudget.

Måltiden är det mest centrala i många äldres vardag. Att få känna doften av riktig matlagning i det egna hemmet, att få höra ljudet av kastruller och förberedelser inför måltiden, att få delta i de matlagningsmoment som man fortfarande klarar av, ökar inte bara aptiten utan hela livskvalitén.

God och näringsrik mat samt trivsamma måltider är således en viktig kvalitetsfråga i äldreomsorgen. I hemtjänsten måste det vara en självklarhet att alla som behöver hjälp med maten också ska kunna få den lagad hemma. Liberalerna föreslår därför att regelverken behöver skärpas och en laga-mat-garanti för hemtjänsten införas.

Liberalernas förslag:

• Laga-mat-garanti i hemtjänsten. Hemtjänsten ska erbjuda att tillaga lunchen och middagen i bostaden.
  • Välja mat-garanti för hela äldreomsorgen. Alla äldreboenden ska erbjuda flera rätter att välja på. För dem som föredrar matlådor i hemtjänsten ska det finnas flera leverantörer att välja på.
  • Makt över tallriken är skälig levnadsnivå. Regelverken behöver skärpas. Det ska vara tydligt att det tillhör skälig levnadsnivå att få maten lagad i det egna hemmet. Det kan göras på samma sätt som när Liberalerna drev igenom parboendegarantin 2012.
  • Fortsätt med Måltidslyftet. Alliansregeringens satsning om 75 miljoner kronor per år på bättre mat och måltider i äldreomsorgen bör utvecklas, inte avvecklas.
  • Fortsätt med Omvårdnadslyftet. Alliansregeringens satsning på utbildning av personal i äldreomsorgen om 140 miljoner kronor per år bör fortsätta. Kompetent personal är äldreomsorgens viktigaste kvalitetsfaktor. Det är en förutsättning också för att få bra mat.
  • Vänta inte på staten. Kommunerna bör inte vänta på att regelverken skärps.
  • Liberalerna bedömer att laga-mat-garantin, i likhet med exempelvis den redan införda parboendegarantin, är en precisering och inte en utvidgning av kommunernas skyldigheter. Vi reserverar dock i vår vårmotion 200 miljoner kronor årligen för att underlätta genomförandet.

Kontakt:
Liberalernas pressjour: 070-8549020