Liberal EU-agenda 2022

Måndag 5 mars 2018

Vår tids stora problem; klimatförändringar, terrorism, flyktingströmmar och otillräcklig stabil ekonomisk utveckling kräver mer samarbete i EU, inte mindre. I den process som nu inleds i Europa ställs Sverige inför ett viktigt val, som förr eller senare blir skarp: vill Sverige vara med och forma framtidens EU på riktigt eller vill Sverige sitta på läktaren?

Två av riksdagens partier, SD och V, vill att Sverige går ur EU. SD och V avskyr i grunden den liberala samhällsmodell som hela EU-samarbetet bygger på. De vill att Sverige ska sluta sig och agera mer nationellt, även om de båda partierna har helt olika ideologiska utgångspunkter.

Tyvärr har flera av de övriga partierna också intagit en mer EU-skeptisk hållning. Efter Brexitomröstningen började även Allianspartier tala om behovet av fler ”röda kort”, att medlemsstater ska ha veto mot fler beslut.

Vi liberaler drar dock motsatt slutsats. Vi vill fördjupa EU-samarbetet och Sverige ska vara aktiv i den utvecklingen.

Läs hela artikeln på Aftonbladet