Förfrågningar och kalender
Caroline Rhawi, koordinator
08–786 52 33

Adam Alfredsson, presschef

0708-54 90 20 (Presstjänsten, ej SMS)

Pressbilder på Nyamko Sabuni

Om Nyamko

Sverige, möjligheternas land

Jag heter Nyamko och min familj kom till Sverige som flyktingar. För oss symboliserade Sverige hopp om framtiden. Hopp om vad människan kan åstadkomma i ett fritt och rättvist samhälle. De gånger Sverige inte lever upp till förhoppningarna är Liberalerna det parti som med järnfast vilja står upp för den utsatta. Det har generationer före oss gjort med stor framgång. Från rösträttskampen till kampen för funktionsnedsattas rätt till assistans och rätten till sin kropp och bekämpande av hederskultur.

Därför identifierar sig över en femtedel av väljarna som liberaler. Tyvärr röstar bara en bråkdel på oss idag. Det är en stor utmaning att skapa en liberal hemvist till dessa, men jag ser ingen viktigare och mer betydelsefull uppgift.

Jag vill bidra till bygget av ett modigt parti med självförtroende. Partiet ska spegla det mod som finns hos varje medlem. Modet att stå upp för de mest utsatta. Ibland är det bara genom samhällets insatser friheten kan garanteras. Vare sig det handlar om LSS eller hedersutsatta.

Därför är jag liberal

Många partier kan inta liberala ståndpunkter, men hemfaller förr eller senare till sina egna ideologier och särintressen. Liberalismen har inga särintressen. Jag har valt liberalismen för dess resonerande om människan här och nu, hennes frihet, trygghet och självvald gemenskap.

Liberalismens livsluft består av hjärtats rättvisepatos i kombination med hjärnans tankar om frihet som förenas i konkret politik. Liberalismens storhet består i förmågan att respektera individers rätt till frihet från staten samtidigt som vi inte drar oss för att använda samhällets insatser för att garantera andra sin frihet. Det är när partiet lyckas leva upp till och tydliggöra denna kombination som Liberalerna är svårslagna och kan inte ersättas av något annat parti. Sverige behöver Liberalerna.

Följ Nyamko:

Kortfakta

Ålder: 50 år
Bostadsort: Täby
Yrke: Partiledare för Liberalerna
Intressen: Umgås med familj och vänner, dans och politik

Senast omnämnd på liberalerna.se

27 maj 2020

Sabuni och Avci: ”Modernisera arbetsrätten”

I dag skriver Nyamko Sabuni och Gulan Avci, arbetsmarknadspolitik talesperson för Liberalerna, en debattartikel i Svenska Dagbladet. I artikeln skriver de om hur vi kan modernisera arbetsrätten och om partiets liberala vision för arbetsmarknaden. Sabuni och Avci konstaterar att LAS i dess nuvarande form minskar företags förmåga att nyanställa och försämrar på grund av detta…