Nyamko Sabuni

Partiledare

Sverige, möjligheternas land

Jag heter Nyamko och min familj kom till Sverige som flyktingar. För oss symboliserade Sverige hopp om framtiden. Hopp om vad människan kan åstadkomma i ett fritt och rättvist samhälle. De gånger Sverige inte lever upp till förhoppningarna är Liberalerna det parti som med järnfast vilja står upp för den utsatta. Det har generationer före oss gjort med stor framgång. Från rösträttskampen till kampen för funktionsnedsattas rätt till assistans och rätten till sin kropp och bekämpande av hederskultur.

Därför identifierar sig över en femtedel av väljarna som liberaler. Tyvärr röstar bara en bråkdel på oss idag. Det är en stor utmaning att skapa en liberal hemvist till dessa, men jag ser ingen viktigare och mer betydelsefull uppgift.

Jag vill bidra till bygget av ett modigt parti med självförtroende. Partiet ska spegla det mod som finns hos varje medlem. Modet att stå upp för de mest utsatta. Ibland är det bara genom samhällets insatser friheten kan garanteras. Vare sig det handlar om LSS eller hedersutsatta.

Därför är jag liberal

Många partier kan inta liberala ståndpunkter, men hemfaller förr eller senare till sina egna ideologier och särintressen. Liberalismen har inga särintressen. Jag har valt liberalismen för dess resonerande om människan här och nu, hennes frihet, trygghet och självvald gemenskap.

Liberalismens livsluft består av hjärtats rättvisepatos i kombination med hjärnans tankar om frihet som förenas i konkret politik. Liberalismens storhet består i förmågan att respektera individers rätt till frihet från staten samtidigt som vi inte drar oss för att använda samhällets insatser för att garantera andra sin frihet. Det är när partiet lyckas leva upp till och tydliggöra denna kombination som Liberalerna är svårslagna och kan inte ersättas av något annat parti. Sverige behöver Liberalerna.

Ta del av Nyamkos tal här!

Sociala Medier

• Följ på:

INFÖR SPRÅKKRAV FÖR FÖRSKOLLÄRARE

Barn måste ha ärlig och rättvis chans att utveckla sitt svenska språk tidigt för att senare lyckas i skolan. Det är så vi undviker att utanförskapet går i arv.

I dag har vart fjärde barn i förskolan utländsk bakgrund. Ska alla ...barn lära sig ordentlig svenska är det avgörande att all pedagogisk personal behärskar språket väl. Det kan tyckas vara en självklarhet, men som DN rapporterade tidigare i veckan är bristande kunskaper i svenska hos personal ett problem i förskolan.

Liberalerna vill därför införa språkkrav för den som är pedagog i förskolan. Vi vill höja antagningskraven till förskollärarutbildningen, så att det krävs minst betyget C i svenska för att kunna utbilda sig. Vi vill vidare erbjuda kompletterande språkkurs i svenska till pedagoger som behöver det.

Förskolan bär på en stor inneboende potential för integrationen och är avgörande för att Sverige ska vara möjligheternas land för alla 💙

INFÖR SPRÅKKRAV FÖR FÖRSKOLLÄRARE

REGERINGENS STORSTADSFOKUS MÅSTE FÅ ETT SLUT

Sverige utanför de stora städerna spelar en avgörande roll för Sveriges framtid. Det har det alltid gjort — men delar av landet får inte den politiska uppmärksamhet de förtjänar.

Med liberal politik vill vi ändra dåligt ...anpassade regler och organisera samhällsservicen så att den fungerar i hela landet. Om detta skriver jag idag i Expressen tillsammans med Liberalernas landsbygdspolitiska talesperson Jakob Olofsgård.

Vår politik utgår från individens ambition, förmågor och drömmar. Vi menar att människor bäst själva förstår hur de vill leva sina liv. Därför vill vi bland annat:

🏫 Förstatliga skolan för ökad likvärdighet och kvalitet i skolor över hela landet.
🚓 Skapa en närmare och mer personlig poliskår med fler områdespoliser
🌿 En stabil och effektiv energipolitik för hela Sverige som möjliggör en grön återstart

Läs hela artikeln länkad på min Facebook.

REGERINGENS STORSTADSFOKUS MÅSTE FÅ ETT SLUT

🚓 Skapa en närmare och mer personlig poliskår med fler områdespoliser

Läs hela artikeln länkad i kommentarsfältet!

Jag träffade nyligen Riad Zaytoun som flyttade till Sverige 2010 och driver den lilla livsbutiken precis vid Hjulsta station. Efter sju rån, återkommande hot och fyra skjutningar precis runt hörnet har han nu fått nog. Nu funderar han på att lämna Sverige för att han inte känner sig ...säker. Så här kan vi inte ha det.

Riad är inte den enda som känner såhär. Otryggheten finns i hela Sverige och bara den här veckan har det skjutits i Gävle, Farsta och Rotebro. Framväxandet av utsatta områden där kriminella har makt är ett politiskt misslyckande. Den nuvarande regeringen saknar en plan för hur vi ska vända utvecklingen i utsatta områden.

Jag har sedan tjugo år tillbaka krävt en helt annan politik för att bryta utanförskapet. Det handlar om att både ställa krav och erbjuda möjligheter. Det ska inte spela någon roll var du kommer ifrån. Det handlar om att återupprätta rättsstaten och ta tillbaka kontrollen överallt där kriminella gäng, klaner och extremister har makt. Sverige ska vara ett tryggt land för barnfamiljer, småföretagare och alla andra som får vårt land att fungera.

Liberalerna presenterade i veckan en budgetsatsning på ökad trygghet i hela landet. Sammantaget innebär satsningarna på rättsväsendets myndigheter, kommunala ordningsvakter och polislöner tillskott på över sju miljarder kronor. Läs mer om förslagen på min facebooksida 💙

Liberalerna presenterade i veckan en budgetsatsning på ökad trygghet i hela landet. Sammantaget innebär satsningarna på rättsväsendets myndigheter, kommunala ordningsvakter och polislöner tillskott på över sju miljarder kronor. Läs mer om förslagen i kommentarsfältet nedan 💙

• 17 september 2021

Varför viftar du bort klanvåldet, Stenevi?

I förra veckan skakades Lund av upploppsscener när medlemmar i två klaner drabbade samman utanför ett sjukhus. Nu rapporterar media att konflikten är löst,…

• 10 september 2021

Fem åtgärder mot klanvåldet

Förtryckande klanstrukturer hör inte hemma i ett modernt demokratiskt land. Likväl tyder dock allt mer på att släktbaserade kriminella nätverk kopplar ett starkt grepp…