Nyamko Sabuni

Partiledare

Sverige, möjligheternas land

Jag heter Nyamko och min familj kom till Sverige som flyktingar. För oss symboliserade Sverige hopp om framtiden. Hopp om vad människan kan åstadkomma i ett fritt och rättvist samhälle. De gånger Sverige inte lever upp till förhoppningarna är Liberalerna det parti som med järnfast vilja står upp för den utsatta. Det har generationer före oss gjort med stor framgång. Från rösträttskampen till kampen för funktionsnedsattas rätt till assistans och rätten till sin kropp och bekämpande av hederskultur.

Därför identifierar sig över en femtedel av väljarna som liberaler. Tyvärr röstar bara en bråkdel på oss idag. Det är en stor utmaning att skapa en liberal hemvist till dessa, men jag ser ingen viktigare och mer betydelsefull uppgift.

Jag vill bidra till bygget av ett modigt parti med självförtroende. Partiet ska spegla det mod som finns hos varje medlem. Modet att stå upp för de mest utsatta. Ibland är det bara genom samhällets insatser friheten kan garanteras. Vare sig det handlar om LSS eller hedersutsatta.

Därför är jag liberal

Många partier kan inta liberala ståndpunkter, men hemfaller förr eller senare till sina egna ideologier och särintressen. Liberalismen har inga särintressen. Jag har valt liberalismen för dess resonerande om människan här och nu, hennes frihet, trygghet och självvald gemenskap.

Liberalismens livsluft består av hjärtats rättvisepatos i kombination med hjärnans tankar om frihet som förenas i konkret politik. Liberalismens storhet består i förmågan att respektera individers rätt till frihet från staten samtidigt som vi inte drar oss för att använda samhällets insatser för att garantera andra sin frihet. Det är när partiet lyckas leva upp till och tydliggöra denna kombination som Liberalerna är svårslagna och kan inte ersättas av något annat parti. Sverige behöver Liberalerna.

Ta del av Nyamkos tal här!

Sociala Medier

• Följ på:

Statsministern och hennes statsråd har bestämt sig för att skylla gängkriminalitet och skjutningar på friskolor. Senast torgför statsministern denna analys i en intervju med SvD.

Först och främst är kriminalitet de kriminellas val och ansvar. Jag menar att boendesegregation är ...en viktig anledning till att en viss typ av brott koncentreras till vissa grupper och områden. Barn i de utsatta områdena som misslyckas i kommunala skolor utgör en rekryteringsbas för kriminella gäng. Det är här regeringen fokus borde ligga.

Statsministerns felaktiga analys förklarar varför regeringens instanser riktas åt fel håll samtidigt som de riktiga problemen fortsätter att fördjupas. Kriminalitet av annan art minskar i Sverige, bara skjutningar som drabbar barn och andra människor i de utsatta områdena ökar. Utvecklingen kommer fortsätta så länge regeringen tillåts fortsätta göra fel analyser och därmed också dra fel slutsatser.

Sverige behöver en plan för att lyfta de utsatta områdena, minska utanförskapet och återta makten i områden där kriminella styr. Vi behöver en skola som ser till att inga barn lämnas efter men inte heller hålls tillbaka, oavsett driftsform. Gängkriminalitet knäcks inte genom att lägga ner skolor för de få elever som går i en friskola.

Liberalerna har politiken för att vända utvecklingen, med fler än 200 reformer att genomföra är vi redo att ta ansvar för hela Sverige. Det är uppenbart att Sverige behöver ett maktskifte och ett nytt ledarskap som vågar göra de förändringar som krävs för ett tryggt Sverige.

Hittade en gammal favoritaffisch från valet 2010. Lika aktuellt budskap idag som då. Önskar er en fin helg! 💙

• 17 januari 2022

Regeringen missbrukar nu sin makt

Liberalerna kommer att rösta nej till en förlängning av pandemilagarna. Vi accepterade dem i ett läge när kunskapen om covid-19 var mindre, dödstalen långt…