Nina Lundström

Riksdagsledamot

Övriga uppdrag

Ersättare i kulturutskottet

Vem är du? Berätta lite om din bakgrund?

Jag är född i Finland, uppvuxen i Norrbotten och jag är Sundbybergare sedan 1985. Jag har jobbat i främst privat sektor med produkt och affärsutveckling  och är filosofie magister. Cykling är en stor passion.  Jag gillar även friluftsliv, att hobbyodla egna grönsaker och är mycket matintresserad. Hur maten produceras, och vad mat innehåller, är viktigt. Jag är en miljöengagerad feminist som tror på frihet och framtidstro och har ett starkt socialt engagemang.

Varför engagerade du dig politiskt?

Jag blev värvad till dåvarande Folkpartiet. Jag hade en starkt samhällsengagemang och ville bidra till att göra världen bättre. Liberalerna ( Folkpartiet) var ett självklart val med engagemanget kring mänskliga rättigheter, internationellt engagemang och att utbildning /bildning var högprioriterat. Att partiet hade ett fokus på kunskap var mycket viktigt.

Hur ska vi göra för att Sverige ska bli möjligheternas land?

Genom  frihet, feminism och framtidstro kombinerat med ett socialt engagemang. Att alltid stå upp för de mänsklig rättigheter. Att hålla hjärtat varmt och huvudet kallt när kalla populistiska vindar blåser.  Att vi utgår från fakta och kunskap i det politiska reformarbetet.

Vilken är den största politiska utmaningen som Sverige står inför kopplat till ditt område?

Den största utmaningen – men också möjligheten- handlar om en social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Att göra allt vi kan för att värna miljön och motverka klimatförändringarna. Tilltron till att hitta lösningar  skapar möjligheter i  vår egen livsmiljö. Det skapar möjligheter för människor i länder över hela världen. Pandemin har än en gång visat hur viktigt samarbete är i världen.

Vad är ditt bästa boktips?

Factfulness av Hans Rosling. Viktig folkbildning! Boken handlar om hur människor tenderar att dela upp världen i två läger, har oroande förhållningssätt till nyheter och att vi antar att allt blir värre med tiden. Vi behöver ett mer faktaorienterat förhållningssätt till olika frågor och vi behöver lära oss mer om missförstånden.  Att grunda åsikter på fakta är viktigt. Mycket spännande läsning. Boken inger framtidstro och hopp.

Sociala Medier

• Följ på:

Andelen ( över 18 år) som fått tredje vaccindosen är uppe i 35.4% . Procenten ökar dag för dag. Bra!

Jag hade också ont i armen, huvudvärk och svullna lymfkörtlar - men det är ju bara tecken på att vaccinet sätter kroppen i arbete. Se det positiva med att vaccin finns! Glad över alla som vaccinerar sig!

Viktigt perspektiv som @JohanPehrson lyfter om vänsterpartiets ” kabelklippande” i PL debatten. Vänsterpartiet vill att elen ska stanna i Sverige. Min fundering - hur påverkas klimatsmarta transporter? Om tåg kan rulla även på svensk klimatsmart el på kontinenten är väl det bra?

Partiledardebatt i riksdagen. ( Sänds på SVT2) Bra att energifrågorna debatteras flitigt. Energifrågan påverkar väldigt många människor.

Frågan om kontanthantering är en fortsatt aktuell fråga. Bland annat för att alla inte är digitala, alla har inte tillgång till digitala banktjänster.

Ikväll firar vi demokratin 100 år. Man kan följa jubileumsföreställningen på SVT. #svpol https://www.svtplay.se/kanaler/svt1

12 mars 2021

Dags att avveckla svenska minkfarmer

Coronapandemin gör att det införts ett totalstopp under 2021 för all uppfödning av minkar i Sverige. Liberalerna tar nu ställning för att detta blir…