Arman Teimouri

Riksdagsledamot

Övriga uppdrag

Energi- och näringspolitisk talesperson talesperson

Riksdagsledamot för Värmlands län

Ledamot i näringsutskottet

Vem är du? Berätta lite om din bakgrund.

Jag är född i Iran och kom till Sverige 1986. Jag är uppväxt i Småland och flyttade till Värmland år 2000. Jag brukar kalla mig för en entreprenörssjäl och har drivit flera bolag på hel- och deltid de senaste 15 åren. Inkörsporten till att bli företagare var ett förlag för gratismagasinet Hot Coffee – landets första livsstilsmagasin för studenter som trycktes i 100 000 exemplar.

Sedan dess har jag arbeta med reklam, event och webb – senast kommer jag från en tjänst på Visit Karlstad som kommunikationschef. Innan dess arbetade jag på Länsstyrelsen Värmland nära landshövdingen med ledningskommunikation.

Njuter annars av livet i Karlstad och trivs nära familj och vänner. Tackar gärna inte nej till att resa, när tillfällen ges.

Varför engagerade du dig politiskt?

Jag såg och ser fortfarande många samhällsutmaningar som utmanar och påverkar dina och mina fri- och rättigheter. Antingen kan man välja att sitta irriterad på avbytarbänk eller faktiskt vara med och påverka. Jag valde det sistnämnda.

Hur ska vi göra för att Sverige ska bli möjligheternas land?

Om Sverige ska bli möjligheternas land för alla måste vi utmana och utveckla våra fri- och rättigheter. Vi måste se till att alla har möjlighet och frihet att göra det man själv vill och tillsammans ska vi göra det möjligt.

Vilken är din absoluta favoritfilm?

Det är helt omöjligt att välja EN film. Vill man se en klassiker med fantastiska skådespelare och en handling som är spännande första, som femte gången man ser filmen ska man kika in Den stora flykten från 1963. Vill man se en film som är både snyggt filmad, härlig historia, snygga kostymer och framför allt bra musik och skådisar ska man kika in Moulin Rouge från 2001. Vill man se en spännande film, med grymma skådisar och handling ska man kika in The Game från 1997. Men är också en lika stor sucker på alla Star Wars-filmer som Harry Potter och Sagan om ringen.

Sociala Medier

• Följ på:

Grattis Schweiz! Kärlek och respekt, så enkelt är det! 🏳️‍🌈 https://www.expressen.se/nyheter/samkonade-aktenskap--blir-tillatet-i-schweiz/

Söndagen bjöd på samtal om demokrati, jubilaren fyller ju trots allt 100 år! Om demokratin och dess utmaningar. Ja må den leva! 🇸🇪

Den som lever och verkar i gles- och landsbygd möter idag orimliga och onödiga hinder. Avstånden till samhällsservice är långa och regelverken är utformade utifrån storstadsinvånarnas behov.

Den rödgröna regeringens storstadsfokus måste få ett slut.

Statsrådet Bolund far med osanning i riksdagens kammare.

TRÅD. Inom kort ska EU-kommissionen avgöra om kärnkraften får kallas hållbar inom taxonomin - EU:s klassificering av hållbara investeringar. Utfallet av detta beslut kan visa sig vara avgörande för den svenska klimatomställningen och leveranssäkerheten i elsystemet. Varför då?

Återigen en ren lögn från Bolund. Tvärtom har regeringen kastat ut oss i en akut elkris. Produktionspåverkan från 2024 kvarstår med konsekvenser för klimatet, jobben, välfärden och människors vardag. Bekräftas bland annat av statliga Vattenfall.

Just nu: Per Bolund hävdar att regeringen räddade Sverige från en energikris när de stoppade slutförvaret av kärnavfall. Statliga Vattenfall har offentligt meddelat att det beslutet innebär att kärnkraften och därmed 30% av vår energiförsörjning hotas år 2024. En ren lögn alltså.

• 1 september 2021

Nya utskottsplaceringar för Liberalerna

Liberalernas riksdagsgrupp har beslutat om nya utskottsplaceringar och talespersonsroller. Fredrik Malm, blir ny förste vice ordförande i utbildningsutskottet och skolpolitisk talesperson. Liberalerna är Sveriges…

• 15 augusti 2021