Oroligare värld behöver mer liberalism

Fredag 10 juni 2016

Det är en orolig värld vi lever i. Efter att Donald Trump vunnit presidentvalet i USA är osäkerheten och ovissheten ännu större. Läget är mycket bekymmersamt. Extremismens och populismens vindar sveper över världen. I spåren av ekonomisk kris och stora migrationsströmmar är många människor oroliga, vilket utnyttjas av populister både på höger och vänsterkanten. Det är tydligt att Trump burits fram av ett kollektivt missnöje där människor känner sig förfördelade, att politiken inte lyckats leverera efter deras förväntningar och där många upplever sig exkluderade från samhällsgemenskapen.

Det återstår att se vad det i praktiken innebär att USA nu får Trump som president. Hans uttalanden om handelspolitik, säkerhetspolitik och klimatpolitik är mycket oroväckande. Trump vill bryta frihandelsavtal och klimatavtal. Han har uttalat sig kritiskt om Nato och om den historiska linjen att inom försvarsalliansen ställa upp för varandra. USA är västvärldens ledande land och den transatlantiska länken är avgörande för allas vår säkerhet. Skulle Trump genomföra den agenda som han drivit i valrörelsen får det långtgående och oöverblickbara konsekvenser för framtiden.

Oron måste nu vändas i beslutsamhet. Vi som tror på den västerländska liberala samhällsmodellen och de värderingar som den representerar har mycket att göra framöver. Det är vår uppgift att vinna människors förtroende och se till att vi håller ihop i en värld som allt mer polariseras. Liberalismen behövs mer än på mycket länge. Just en dag som denna är det många som känner att det är viktigare än någonsin att engagera sig. Är du liberal och vill bidra till mer liberalism eller värva någon du känner, gå in på www.liberalerna.se/bli-medlem/ Du kan också bidra genom att bli månadsgivare, det anmäler du enkelt här www.liberalerna.se/bidra.

Liberala hälsningar,
Jan Björklund