När skolan inte fungerar, och elever inte får lära sig vad de behöver – då krymper friheten att skapa ett eget liv. Och när integrationen misslyckas, och klyftorna växer – då hindras människor från att klara sig själva. Därför är skolan och integrationen de viktigaste frågorna för Liberalerna i valet 2018.

Varning för liberalt innehåll

De liberala idéerna har alltid retat dem som vill styra och ställa. Frihetens motståndare har sett olika ut genom tiderna: kungar och adelsmän följdes av nazister och kommunister. Idag är det populister och extremister. Runt om i världen och i Sverige dyker de upp med sitt förakt för demokrati, kunskap och mångfald.  Nu är det dags att säga ifrån. Rösta för mer liberalt innehåll i politiken.

Skolan först

Vi sätter skolan först, för att utbildning ger möjligheter och frihet. Klassrummet ska vara en plats för kunskap, lugn och arbetsro. Den som håller med om att allt börjar med en riktigt bra skola, ska välja Liberalerna.

Bättre integration

Vi vill ha ett Sverige som håller ihop, där nya svenskar kan försörja sig själva och får vara med och bidra. Språk, jobb och jämställdhet är vägen in i samhället. Att rösta liberalt i september är att rösta för en integrationspolitik där fler får jobb, svenska språket är självklart och tryggheten ökar i förorterna.

Ja till Europa

Vi måste samarbeta för att klara klimathot, internationell brottslighet och att ta ansvar för människor på flykt. Vi vill ha mer EU-samarbete och gå med i Euron.

Liberalism betyder frihet

Vi är liberaler, så vi tillåter det mesta. Men vi kommer alltid att ta strid mot dem som vill inskränka andra människors frihet, oavsett om de är rasister, homofober, sexister eller religiösa moralpoliser. För intolerans är det enda vi inte kan tåla. Den som vill att alla extremister och populister ska hållas långt från makten, den ska ta Liberalernas valsedel i september 2018.

Rädda assistansen

Rätten till personlig assistans ger människor med omfattande funktionsnedsättningar möjlighet att lev ett liv som andra. Ibland måste friheten få kosta. Den som vill ha en välfärd med både mänsklighet och mångfald, ska välja Liberalerna.

Det ska löna sig att arbeta

Jobben, välfärden och kunskapsskolan hänger på att vi har fart i ekonomin. Därför måste det löna sig att utbilda sig, jobba och driva företag. Vad som däremot ska vara dyrt är att skita ned miljön, släppa ut koldioxid och hota klimatet. Den som vill rösta för ett bra företagsklimat och för skatter som ger fler jobb och mindre utsläpp, den ska ta vår valsedel när det är dags.

Typiskt liberalt

Liberalism betyder frihet. Men det är inte samma sak som att alla ska få göra precis som de vill. Om friheten ska gälla alla – och inte bara den som är störst och starkast – behöver vi gemensamma regler.  Det är därför vi har till exempel yttrandefrihet, skolplikt och polis, och hjälps åt att jobba och betala vår välfärd tillsammans. Typiskt liberala idéer. Du som vill rösta för varje människas frihet att forma sitt eget liv – rösta på Liberalerna.

Lämna din e-postadress här, så berättar vi mer.

Eller klicka här för att bli medlem direkt!