Maria Weimer: Försvarspolitiskt haveri att tillåta uthyrning i Karlshamn

Tisdag 31 januari 2017

Karlshamns kommunstyrelse har idag röstat ja till avtalet som möjliggör lagring av ryska gasledningsrör i Karlshamns hamn för bygget av Nord Stream 2. Uthyrningen av hamnplats har godkänts av regeringen, och utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist meddelade igår på en presskonferens att hanteringen inte hotar svensk säkerhet.

Att tillåta uthyrning av Karlshamn till Ryssland är ett försvarspolitiskt haveri, säger Maria Weimer, riksdagsledamot från Uppsala och energipolitisk talesperson för Liberalerna. Senast i december sade försvarsministern att detta skulle innebära en risk för svenskt försvar, och ÖB har tidigare gjort samma bedömning. Nu har försvarsministern gjort en total kovändning.

Regeringen meddelar att man kommer att vidta lokala säkerhetsåtgärder där Försvarsmakten, Polisen, och Tullverket ska bevaka hamnen för att skydda svenska försvarsintressen.

– Att det anses nödvändigt att övervaka området visar att det finns en uppenbar risk med uthyrningen. Det är oansvarigt att regeringen nu böjer sig – man verkar bortse från att det finns ett reellt hot från Ryssland.  Regeringen menar att man inte har lagliga möjligheter att stoppa kommunens uthyrning, men Liberalerna lyfte frågan redan våren 2016, och man visade då inget intresse. Regeringen har haft gott om tid på sig att ändra lagstiftningen, men man är för sent ute, avslutar Maria Weimer.